Palubní systém eCall a jeho historie

Palubní systém eCall a jeho historie

Projekt eCall dokáže pomoci na silnicích v případě nouze. Funkční je na celém území Evropské unie. Stojí za ním Evropská komise. Mechanismus eCall se aktivuje automaticky, případně je možné jej spustit i ručně. Tím se naváže datové i hlasové spojení. Prostřednictvím této signalizace se můžete spojit s nouzovou linkou 112 a zároveň se tím odešlou data o voze. Operátor tísňové linky dostává přesné informace. Čas potřebný k předání informací na centrum tísňového volání se pohybuje přibližně kolem 14 až 17 sekund. Na základě čeho funguje a co přináší? Kdo za ním stojí?


Jak eCall skutečně funguje?

Airbagy a jejich historie - Airbag historie

Vozidla vybavená systémem eCall obsahují černou skříňku, která je schopna odesílat informace konkrétně o aktivaci airbagů, data ze senzorů nárazu a GPS souřadnice. Ta se dostávají k místním orgánům záchranného systému, to znamená konkrétně policii, záchranné službě a také hasičům. Stejně tak se informace dostanou i k národnímu dopravnímu informačnímu centru (NDIC). Což umožňuje také dobře zvládnout dopravní situaci v místě nehody a snížit rizika pro motoristy další. Lze například dopravu omezit nebo připravit objízdnou trasu. Manuální aktivace může napomáhat také v případě, že se posádka ve voze stane pouze svědkem havárie, nikoli přímým účastníkem. Případně ji mohou lidé uvnitř vozu využít za situace, že se ocitnou v jiném ohrožení.


Jak vznikl eCall

Samotná myšlenka podobného systému je už starší. O tom, že automobil by měl být schopen samočinně zavolat posádce pomoc v případě nouze, se začalo uvažovat dokonce už koncem 90. let. Zrodil se tak navigační systém označovaný jako Galileo. Ten je obdobou amerického GPS/Navstar, stejně jako ruského GLONASS. Ty jsou válečnými relikty, jelikož měly sloužit původně k navádění raket s plochou dráhou letu na cíl. Naproti tomu Galileo byl od prvopočátku plánován pro civilní využití. O definitivní podobě se nakonec ještě nějakou dobu diskutovalo.

Nakonec v roce 2009 navrhla Evropská komise montáž palubního zařízení pro přivolání pomoci. Výsledkem byl první koncept systému eCall, který byl přijat v roce 2013. Jeho základem je elektronická telematická jednotka. Ta je schopna navázat komunikaci jak v síti mobilních operátorů GSM, tak přijímat data z navigačního systému, což může být třeba zmíněný systéme Galileo, ale také GPS. Jednotka vybavena vlastním napájecím zdrojem. Ve voze je vždy situována tak, aby byla provozuschopná i v případě nárazu, který ji nesmí vyřadit z provozu. Stejně tak by měla mít vždy zajištěn dobrý příjem i vysílání signálu.

Moderní automobily už jsou standardně vybaveny nouzovým SOS tlačítkem. Týká se to všech automobilů, které jsou na evropský trh uvedeny po 31. březnu 2018, a to jak těch osobních tak i užitkových. Některé značky však nabízely obdobné zařízení, respektive službu jako příplatkovou již před tímto datem. Týká se to například vozidel z dílny automobilek BMW, PSA a Volvo. Jednalo se o homologované systémy komunikující prostřednictvím SMS. Automatizovaný elektronický systém eCall byl vyvinut za účelem zrychlení a zpřesnění identifikace volajícího. Nezáleží přitom na tom, kde byl vůz původně zakoupen nebo kde je zaregistrován. Již první praktické zkušenosti s jeho používáním prokázaly, že při uplatnění eCall se záchranné týmy dostanou na místo mnohem rychleji a sníží se tak počet obětí dopravních nehod. Správné fungování černé skříňky je již dokonce povinnou položkou při kontrolování technického stavu vozidla. V souladu s evropským nařízením tak majitel, který skříňku vymontuje, nemůže s automobilem projít technickou kontrolou.

Jak postupovat při nechtěné aktivaci?

Zachovejte v první řadě klid, vyčkejte na spojení s operátorem a sdělte, že došlo k nechtěné aktivaci. V žádném případě nemlčte, operátor by mohl celou situaci vyhodnotit jako krizový stav a došlo by tak ke zbytečnému výjezdu záchranných složek. Postihu se v tomto případě nebojte, jde o situaci, která se může nahodile přihodit což potvrzuje i Policie ČR. Tím že tuto technologii využívá stále více vozů, nechtěných aktivací eCallu přibývá a operátoři jsou tedy na tento scénář připraveni.

Palubní systém eCall a jeho historie

eCall: Palubní systém napojený na centrum tísňového volání – použité zdroje:

Použité zdroje: hzscr.cz/clanek/rozsireni-moznosti-tisnove-linky-112-system-ecall.aspx, auto.cz/automaticke-tisnove-volani-ecall-jak-funguje-a-jak-snizi-pocty-obeti-dopravnich-nehod-110445