Prvky pasivní bezpečnosti

Jde o konstrukční zařízení, jejichž cílem je minimalizovat následky střetu. Oproti prvkům aktivní bezpečnosti slouží tyto pasivní prvky až v okamžiku dopravní nehody. Mezi prvky pasivní bezpečnosti patří bezpečná konstrukce karoserie, opěrka hlavy, zádržný systém (bezpečnostní pásy, dětské autosedačky, airbagy), ale také například palubní systém eCall, který najdeme v každém moderním voze. Pojďme tedy na to hezky popořádku.


V čem spočívají výhody moderních karoserií

Moderní materiály použité při výrobě karoserií vynikají schopností rozptýlit účinně energii uvolněnou při srážce. To jsou především plasty vyztužené uhlíkovými vlákny, hliník a skleněná vlákna, která absorbují významnou část síly nárazu. Tyto materiály navíc snižují hmotnost vozidla, což je z hlediska bezpečnosti rovněž výhoda. Platí totiž, že s rostoucí hmotností automobilu se zvyšuje jeho kinetická energie, což znamená více energie a síly nárazu. V případě, že karoserie sama o sobě posádku uvnitř vozu chránit už nedokáže, přichází ke slovu podvozek. Cestující jsou chráněni uvnitř speciálně navržené klece, která se ani v případě silného nárazu nedeformuje.

Multikolizní brzda a její funkce a eCall

Karoserie reprezentuje prakticky nejdůležitější prvek, který chrání posádku. Je rozdělena na dvě základní části, a to:

  • Prostor pro posádku – tato část se naopak deformovat nesmí (kabina).
  • Deformační část – tato část karoserie má za úkol pohltit a ztlumit energii nárazu (přední a zadní část auta).

Co jsou zádržné systémy

Zádržný systém slouží ke snížení rizika poranění uživatele v případě náhlého snížení rychlosti vozidla omezením dopředného pohybu. Patří sem:

Bezpečnostní pásy

Bezpečnostní pásy

Bezpečnostní pásy tvoří základní prvek pasivních bezpečnostních prvků. Jejich klíčovým úkolem je zamezit nárazu těla do vozu nebo ostatních cestujících a stejně tak zabránit tomu, aby tělo při nárazu z automobilu vyletělo. Především snižují rychlost nárazu hlavy a hrudníku. Pásy se obvykle rozdělují na typy podle počtu bodů, jimiž je pasažér připoután (spojen s autem), na 2bodové až 7bodové. Zjistit více o historii airbagů

Jak zvyšuje bezpečnost předpínač bezpečnostního pásu

Předepínače bezpečnostního pásu patří ke standardní výbavě dnešních vozidel. Jde o zařízení, které má využití jednorázové podobně jako airbag. Jeho funkčnosti si celá řada motoristů není vědoma.  Tento pomocník přitáhne sponu a díky tomu i celý pás a jednak zabrání nežádoucímu pohybu těla řidiče či některého ze spolujezdců vpřed, také ale omezí tlak, který by pás na tělo kladl, pokud by se tělo o něj později náhle zaseklo. Udrží tedy, zjednodušeně řečeno, osobu v sedačce.

Jak při nehodě zachraňují životy opěrky hlavy

Hlavová opěrka představuje zdánlivý detail, který ale v automobilu může v kritickém okamžiku mít velký význam. Jejím primárním účelem je snížit nebezpečí závažného poranění krku, krční páteře a míchy. Především brání rozvoj tzv. opěrkového syndromu (whiplash injury), který je typickým následkem nárazu zezadu. Dozvědět se více o whiplash syndromu

Dětské autosedačky

Dětské autosedačky patří k důležitým bezpečnostním prvkům ve vozu. V rámci EU je jejich využití dokonce povinné, zavedeno bylo konkrétně nařízením 2003/20/ES. Využívat je nutné autosedačku pro děti od narození do 36 kg a do 150 cm výšky. Současně musí odpovídat hmotnosti a výšce dítěte a do těchto kategorií se jednotlivé produkty i rozdělují. Dle BESIP lze tyto výrobky rozlišit do následujících typů:

Dětská autosedačka v autě
  • autosedačka pro nejmenší – vajíčko
  • pokračovací autosedačka
  • otočná nebo obousměrná autosedačka
  • autosedačka pro větší pasažéry
  • kombinovaná autosedačka (nevhodné řešení pro nemožnost přizpůsobení věku i hmotnosti)

Airbagy

Airbagy a jejich historie - Airbag historie

Airbagy mají za úkol pohlcovat a přesměrovat energii nárazu a současně zabránit střetu cestujících s pevnými částmi vozidla, tj. minimalizovat riziko zranění posádky. Ta se může poranit především o volant, palubní desku či sklo. Airbargy fungují na prostém principu: Nárazem dochází k aktivaci čidla, které vyvolá detonaci malého pyrotechnického článku. Tím dojde k vystřelení vaku s plynem, který se nafoukne do podoby kapsy. Takto se zpomalí pohyb osob ve voze. Více o historii airbagů


K čemu slouží eCall?

Palubní systém eCall a jeho historie

Systém eCall je zařízení, které je instalováno ve vozidle a slouží k rychlému a automatickému propojení s operátorem na tísňové lince 112. Jeho součástí je zároveň automatické sdělování polohy, to znamená, že nejen sám přivolá záchranné složky, ale také jim sdělí, kde se nacházíte. Víte co dělat při nechtěné aktivaci? Dozvědět se více o systému eCall


Prvky pasivní bezpečnosti – použité zdroje:

Použité zdroje: czrso.cz/clanek/aktivni-a-pasivni-prvky-bezpecnosti-motorovych-vozidel a bezpecnecesty.cz/cz/bezpecnost-automobilu/pasivni-prvky-bezpecnosti