Side Assist: Historie a vývoj

Činnost Front-assist a Side Assist

Side Assist je asistenční systém, který pomáhá řidičům při změně jízdního pruhu. Funguje na principu radarů a senzorů, které monitorují prostor v mrtvém úhlu vozidla, tedy oblasti, které nejsou běžně viditelné v zrcátkách. Na jakém principu funguje a k čemu vám může sloužit?


Co je to Side Assist a jak funguje

Side Assist je prvkem aktivní bezpečnosti, který napomáhá motoristům při přejíždění z pruhu do pruhu. Tento systém je schopen vyhodnotit situaci za vozem a vedle něj a v případě hrozícího střetu zavčas řidiče varuje. K tomuto účelu využívá radary sledující situaci za vozidlem. Dvojice snímačů je většinou umístěna v zadním nárazníku. Tato zařízení pracují s frekvencí 24 GHz. Jakmile se v tomto prostoru objeví překážka, což může být jiné vozidlo, ale i cyklista nebo chodec, Side Assist zareaguje. Varování může mít formu vizuální, zvukovou, ale i vibrační. Zpravidla však proběhne prostřednictvím vizuální LED signalizace ve vnějším zpětném zrcátku. Tou vůz varuje před vozidly, která se nacházejí v tzv. „mrtvém úhlu“ nebo do vzdálenosti 50 až 70 metrů za automobilem. Pokud řidič zapne směrovku, systém na základě rychlosti a pozice určí, zda tímto manévrem může dojít k nebezpečí. V případě, že ano, aktivuje se upozornění.

Technologie Lane Assist a Side Assist

Pozor, také v tomto případě platí, že používání tohoto systému není náhradou bezpečné jízdy. Nepoužívejte proto systém sledování mrtvých úhlů jako náhradu za vnitřní a vnější zpětná zrcátka a za pohled za sebe.

Důležité je uvědomit si též, že tyto systémy nemohou vždy spolehlivě detekovat menší motorová vozidla, jako jsou motocykly. Funkčnost mohou negativně ovlivnit i špatné povětrnostní podmínky, jako je déšť či sníh. Ty totiž překryjí senzory, čímž znemožní jejich adekvátní funkčnost.


Jak se aktivuje a s jakými systémy se kombinuje

Side Assist je aktivní neustále. Asistent je obvykle funkční při rychlostech větších než 30 km/h, nicméně například Volkswagen avizuje funkčnost už při rychlostech od 15 km/h. Systém Audi Side Assist naopak pracuje v rychlostech nad 60 km/h a ve městě je tedy nefunkční. V případě potřeby lze technologii vypnout tlačítkem nedaleko vnějšího zpětného zrcátka. Pro zvýšení bezpečnosti rovněž může být tato funkcionalita využita v kombinaci se sériovým asistentem pro udržování vozu v jízdním pruhu Lane Assist. Díky tomu má systém Side Assist možnost před změnou jízdního pruhu varovat dokonce i pomocí protipohybu řízení.

Kromě Lane Assist se ve vozech využívá doplňkově se Side Assist i Rear Traffic Alert. Ten disponuje senzory v zadní části auta. Tyto senzory se snaží rozpoznat objekty ve vzdálenosti 20 metrů a upozornit vás v případě, že se blíží jiné vozidlo. V případě nouze je asistent schopen vůz i sám zastavit. Další obdobnou možnost reprezentuje Blind Spot Detect. Tento pomocník rozsvícením LED symbolu ve vnějším zpětném zrcátku upozorní řidiče na vozidla nacházející se v mrtvém úhlu nebo blížící se zezadu. Rozdíl mezi Side Assist a Blind Spot Detect spočívá ve vzdálenosti, u druhého zmíněného asistenta totiž činí nejvýše 20 metrů.


Jak vznikl systém Side Assist

Vůbec poprvé využila tuto funkci pod označením Blind spot monitor značka Volvo, a to pro svůj vůz Volvo SCC z roku 2001. Prvním japonským producentem, který dále uplatnil ve svých autech sledování mrtvého úhlu (pod názvem Blind Spot Monitoring) se stala automobilka Mazda. Přestože šlo pouze o koncepční vůz, Ford GT90 lze považovat za první vozidlo, které bylo vybaveno moderním systémem monitorování mrtvého úhlu. Mitsubishi tohoto asistenta zavedlo pod názvem Blind Spot Warning. A to pro automobil Pajero Sport, který na trh byl uveden v roce 2016. V současné době se funkce Side Assist hojně objevuje především v modelech koncernu Volkswagen, jako je Touran, Tiguan, Passat, Arteon či Touareg. Stejně tak se s ní setkáte ve vozech značky Škoda, byť na rozdíl od Lane Assist i Front Assist se zatím jedná o výbavu na přání.


Side Assist a jeho historie – použité zdroje:

Použité zdroje: volkswagen-newsroom.com/en/lane-change-system-side-assist-3678, volkswagen.cz/technologie/asistencni-systemy/side-assist a wikipedia.org/wiki/Blind_spot_monitor