Airbagy a jejich historie

Airbagy a jejich historie - Airbag historie

V současném silničním provozu je bezpečnost na silnicích prioritou nejen řidičů, ale především výrobců automobilů. Pro ochranu lidských životů hraje velkou roli airbag, který představuje jeden z klíčových prvků při dopravních nehodách. Jedná se o ochranný systém, který představuje samozřejmou součást všech moderních automobilů. Jeho velkým přínosem je fakt, že výrazným způsobem dokáže snížit riziko poranění a dokonce i úmrtí na silnicích. Správně však funguje pouze v kombinaci s bezpečnostními pásy vozidla.


Jak funguje airbag

Základ airbagu představují tři hlavní části. Jedná se o vzduchový vak, vyvíječ plynu a řídící elektroniku, jejíž součástí jsou senzory nárazu. Jestliže dojde k nárazu, senzory jej zaznamenají a řídící elektronika zaktivuje vyvíječ plynu. Během okamžiku dojde k nafouknutí vaku, který před pasažérem vytvoří ochranný prostor. Ten pomáhá zbrzdit náraz. Policie ČR uvádí, že airbag je vystřelený rychlostí 300 km/h. Pokud dojde k nárazu, airbag se nafoukne za zlomek sekundy – 20-50 milisekund. Pokud není člověk připoutaný, má na tělo devastující účinky. Mimochodem i bezpečnostní pásy mají zajímavou historii! Airbag se po aktivování velmi rychle vyfoukne, časově pod jednu sekundu. Na stejném principu fungují všechny druhy airbagů, které jsou v automobilu nainstalované. Rozdíl je v jejich umístění a objemu vzduchu.

Jak již bylo řečeno výše, automobil obsahuje různé druhy airbagů – čelní, boční, hlavové, kolenní nebo středové. Objem různých airbagů se liší. Největší objem má airbag spolujezdce. Vejde se do něj až 90 litrů plynu. Prostor před spolujezdcem je větší, než u řidiče. U řidiče je objem 60 – 65 litrů. Pokud se nafouknou boční airbagy, mají objem něco málo přes 20 litrů. Při srážce se neaktivují všechny airbagy, ale pouze ty, které jsou směrem k nárazu. Kromě toho musí také intenzita nárazu překročit určitou hranici. Ta je stanovená nad 20 km/h a to do pevné stěny. Tato opatření slouží k tomu, aby nedocházelo ke zbytečné aktivaci airbagů. Obdobné limity fungují pro všechny druhy airbagů.


nepoužití pásů při jízdě

Jen pro zajímavost: Postihy za nepoužití pásů

V současnosti je jízda bez bezpečnostních pásů klasifikována jako méně závažný přestupek podle § 125c / 1k) za který hrozí 3 trestné body, pokuta na místě až do výše 2 000 Kč a ve správním řízení až 2 500 Kč. Za nepřipoutaného spolujezdce řidič nezodpovídá což však nemusí platit u dětí a nesvéprávných osob!

Povinnost připoutat se bezpečnostním pásem je zákonem primárně uložena přepravované osobě, která je odpovědná za svou bezpečnost. Ve výjimečných případech by bylo možné dospět k závěru, že řidič je povinen (ve smyslu zákonem uložené povinnosti zajistit bezpečnost přepravovaných osob podle § 5 odst. 1 písm. i) zákona č. 361/2000 Sb.) poučit přepravovanou osobu o její povinnosti připoutat se bezpečnostním pásem, resp. poučit ji o způsobu použití bezpečnostních pásů, a to vzhledem ke zdravotnímu stavu této osoby, jejímu věku, či jiným jedinečným okolnostem. Pokud takové výjimečné okolnosti dány nejsou, řidič vozidla zásadně za porušení povinnosti přepravované osoby připoutat se za jízdy na sedadle bezpečnostním pásem neodpovídá.

 Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 22. 5. 2012, sp. zn. 23 Cdo 1389/2010, zdroj: cspsd.cz

kurz bezpečné jízdy Brno

Potřebujete odečíst trestné body?

Všichni řidiči, začátečníci i profesionálové si mohou nechat odečíst 4 trestné body získané svými silničními prohřešky po absolvování školy smyku v akreditovaném středisku pro odpočet bodů tzv. škole smyku s odpočtem bodů.


Historie

První vlaštovky se objevovaly na počátku 20. století. Automobilový airbag však nebyl úplnou novinkou. Obdobné zařízení se již ve 40. letech 20. století využívalo v leteckém průmyslu. První pokusy ve vozech byly realizovány ve 40. a 50. letech. Tyto prototypy však neposkytoval dostatečnou spolehlivost. První patent pro airbag byl vydán v roce 1953, kdy si jej nechal patentovat John W. Hetrick. Zásluhu na dnešní podobě airbagů nese Allen Breed. V roce 1967 prodal firmě Chrysler svůj senzor určený pro detekci nárazu.

Velká změna nastala v 70. letech. Některé automobilové závody začaly nabízet první dostupné automobily opatřené airbagem. Jednou z prvních společností, která instalovala airbagy do nových vozidel, byla General Motors. Zlom nastal v roce 1971, kdy se na silnici objevil první automobil opatřený airbagem. Ten se nacházel ve volantu a nabídla jej společnost Ford. První airbag u spolujezdce se objevil v Mercury Monterey a to v roce 1972. Jednalo se však o výbavu s příplatkem. Chevrolet divize koncernu General Motors připravila k k prodeji v roce 1972 experimentální vozy Chevrolet Caprice a Impala. Chtěla je otestovat v provozu. Vozů bylo vyrobeno 1 000 kusů. Na sériové výrobě má podíl koncern GM, psal se rok 1973. To se toto zařízení začalo objevovat v některých Chevroletech. Koncem roku 1974 se na trhu objevuje sériově vyráběný Oldsmobile Toronado, který je opatřený standardně airbagy. Jako zvláštní výbavu airbagy nabízely i značky Buick, Cadillac a Oldsmobile. Nebyl o ně však příliš velký zájem.

V Evropě nabídl jako první airbag u řidiče Mercedech-Benz třídy S W126 a to v roce 1980. Prvním automobilem se sériově montovaným airbagem u řidiče a spolujezdce se stalo Porsche 944 turbo. Bylo to v roce 1987. Větší rozšíření nastalo v 90. letech 20. století a počátkem 21. století. To se airbagy začaly objevovat v širším spektru automobilů.Technologie se stále zdokonalují a tak se objevují různé typy airbagů určené pro různé části automobilu. V Evropě se objevily první boční airbagy u automobilu BMW – řada 5 E39. Bylo to v roce 1995. Stejný rok je instalovala i automobilka Volvo. V roce 1998 BMW instaluje do svých modelů airbagy hlavové.


Ministerstvo dopravy Spojených států uvádí, že čelní airbagy zachránily za 30 let přes 50 000 lidských životů. NHTSA uvádí, že airbagy pomohly snížit riziko úmrtí řidičů o více než 30 %. Náš Besip zmiňuje obdobné číslo, pokud dojde k čelnímu nárazu a má-li řidič zapnutý bezpečnostní pás a airbag, snižuje se počet úmrtí o 25% u řidiče a o 15% u spolujezdce.


Zajímavosti a novinky

Poslední dobou se objevují pokusy o to, aby byly využity airbagy venkovní, pro ochranu chodců. Zmírní se tak následky nárazů. Společnost ZF již nějakou dobu vyvíjí přednárazový airbag, který může úmrtnost snížit až o 40%. Airbagy se objevují i u motorek, kde také pomáhají snižovat riziko úmrtí. Pro motorkáře je určené airbagové oblečení. Jedná se o bundy či vesty, které jsou s motorkou spojené šňůrou. Ta se během pádu vytrhne a aktivuje patronu, která nafoukne vzduchový vak kolem těla. Jeho úkolem je ochrana hrudního koše, žeber, klíční kosti, břicha a zad. Některé modely mají i límec chránící krční páteř. Obdobně funguje také airbag vesta a helma určené pro cyklisty.


Airbagy a jejich historie – použité zdroje:

Použité zdroje: auto.cz/deset-zajimavosti-o-airbagu-ktere-jste-mozna-jeste-neslyseli-125364, auto.cz/co-rikaji-statisticka-cisla-o-airbagu-429, nhtsa.gov/vehicle-safety/air-bags, klik.cz/blog/jak-airbagy-zachranuji-zivoty/, besip.cz/Ucastnici-silnicniho-provozu/Ridici-automobilu/Asistencni-systemy-v-autech/Pasivni-bezpecnost/Airbag, srovnejto.cz/blog/jak-funguji-airbagy/, aaaauto.cz/slovnik/39726/airbagy.html, autolexicon.net/cs/articles/airbag/, cs.wikipedia.org/wiki/Airbag, autozive.cz/auta-budou-mit-venkovni-airbagy-uz-z-vyroby/, motozem.cz/moto-airbagy/