Kdy a jak používat mlhovky?

mlhovky - jak je správně používat?

Mlhovky se stávají pro motoristy aktuálním tématem v zimních měsících. Jak vlastně fungují? A myslíte si, že je opravdu dokážete správně použít? Světla do mlhy neboli mlhovky jsou přídavná pomocná světla, která se používají pro osvětlení vozidel za nepříznivých povětrnostních podmínek – v mlze, hustém dešti nebo sněžení.

Intenzita osvětlení je podobná jako u dálkových světel. Na rozdíl od nich ale mlhovky rozptylují světlo tak, aby mohlo snadno procházet mezi kapkami vody nebo sněhovými vločkami. Z tohoto důvodu není vhodné si při výše uvedených podmínkách svítit právě dálkovými světly. Podobnost je jen zdánlivá. Dálková světla naopak v horším počasí viditelnost omezují. Mlhovky se dělí na:

  • Přední mlhová světla – mají bílou nebo méně často žlutou barvu, jsou na vozidle umístěna velmi nízko, co nejblíže k povrchu vozovky.
  • Zadní mlhová světla – mají jasnou červenou barvu a obvykle bývají umístěna ve společných zadních svítilnách automobilu.

Na jakém principu fungují mlhovky

Typově se v případě mlhovek jedná o takzvaný elipsoidní světlomet nebo též projekční světlomet. Projekční proto, že pracuje na podobném principu jako projekční zařízení. Má, jak to odpovídá jeho názvu, tvar plochy reflektoru elipsoidní. Tento druh právě umožňuje zkonstruovat světlomety o zvláště malých rozměrech s vysokým světelným výkonem. Jedná se principiálně o přímý protiklad klasických světlometů. Základní rozdíl spočívá v tom, že rozptyl světla nevykonává rozptylové sklo, ale čočka, která světlo přenáší na vozovku. U světlometu je zobrazený objekt vytvářen reflektorem, který vytváří rozptyl světla a hranu clony. Hrana clony je důležitá pro vytváření hranice světla a tmy u tlumeného světla. Čočka funguje jako objektiv, promítá rozdělení světla. Projekční světlomety jsou zvláště vhodné pro tlumená světla a světla do mlhy díky ostré hranici světla a tmy.


Jak se mlhovky zapínají

Ovladač mlhovek - mlhovky

Mlhovky tvoří součást povinné výbavy vozidla. Obecně lze říci, že u většiny vozů lze mlhová světla zapnout tlačítkem, které se nachází vlevo od volantu. To pak stačí stisknout, případně využijte kulatý přepínač. Většina přístrojových desek je označena zelenou kontrolkou pro mlhovky přední a oranžovým nebo žlutým indikátorem pro svítilny zadní. Poznáte je podle piktogramu reflektoru a mlhy. To, že ukazatelé svítí, tedy značí, že jsou tato světla aktivní, nikoli přítomnost závady.


Kdy mlhovky nepoužívat a proč

Zákon požaduje zapnutí mlhovek při snížené viditelnosti. Nikterak ale tyto podmínky nespecifikuje. Motorista se tak musí primárně spolehnout na svůj úsudek o tom, kdy je použít. Příslušná legislativa, což je konkrétně zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, konstatuje, že přední světla do mlhy řidič smí užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. Znamená to tedy, že mnohem častěji jste dokonce povinni použít zadní mlhovky, zatímco u těch předních je nutné používat je s rozmyslem. Existují i situace, kdy mlhovky naopak není vhodné používat. Patří k nim především tyto podmínky:

  • při lehkém oparu mlhy
  • při mírném dešti
  • při poletování sněhových vloček
  • ve městě či obci
  • v koloně

Zbytečně rozsvícené mlhovky jsou poměrně nebezpečné pro vás i pro ostatní řidiče. Dokáží totiž nepříjemným způsobem oslňovat. Čeští řidiči mají přitom podle dopravních expertů k nadužívání této formy svícení značné sklony. Nesprávným používáním mlhovek si přitom rozhodně „koledujete“ o postih. Za neužití, popřípadě zneužití světel do mlhy hrozí sankce ve výši až 2 000 korun v blokovém řízení a od 1 500 do 2 500 korun ve správním řízení.


Kdy a jak používat mlhovky? – použité zdroje:

Použité zdroje: vut.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=6394, autorevue.cz/kdy-a-jak-spravne-pouzivat-mlhovky