Pod zkratkou ACC se ukrývá označení Adaptive Cruise Control. Technicky vychází ze systému CC neboli Cruise Control, což je vlastně klasický tempomat, který byl původně vyvinut pro zvýšení komfortu řidiče při dlouhých jízdách. Celkem se rozlišují tři typy těchto pomocníků:

- Tempomat, anglicky Cruise Control (CC)
- Adaptivní tempomat, anglicky Adaptive Cruise Control (ACC)
- Prediktivní adaptivní tempomat, anglicky Predictive Adaptive Cruise Control (Predictive ACC)
Teoreticky lze do stejné kategorie zařadit i omezovač rychlosti. Funguje totiž na obdobném principu nastavení úhlu otevření škrticí klapky. Jeho klíčovým úkolem je však zabránit motoristovi v tom, aby překročil nastavenou rychlost.
Co je tempomat a jak funguje
Tempomat není novým vynálezem. Již v roce 1945 si jej nechal patentovat jeho vynálezce inženýr Ralph Rowe Teetor, který ve svých pěti letech oslepl. Vedl ho k tomu poměrně kuriózní problém: Vadilo mu, že jeho právník, který ho vozil autem, při mluvení zpomaloval, a když mluvit přestal, začal zase zrychlovat. První tempomat se objevil v autech už na počátku 20. století. Dnes se jedná o standardní vybavení celé řady aut. V současné době už typicky hovoříme o tempomatech elektronických, které obvykle mají svoji vlastní řídící jednotku. Nastavenou rychlost tedy udržuje servomotor.
Běžný tempomat do kopce sám přidá rychlost, kdežto z kopce adekvátně ubere, ovšem z prudšího kopce nedobrzdí. Až na výjimky neumí klasické tempomaty pracovat s brzdami, zpomalit na nastavenou rychlost mají možnost pouze tak, jak jim to dovolí brždění motorem. Aktuálně je tato technologie součástí již i těch nejlevnějších vozidel.
Co je adaptivní tempomat
V modernějších vozidlech se už dnes navíc objevují tempomaty adaptivní. Adaptivní tempomat funguje shodně jako ten běžný. To znamená, že udržuje předem nastavenou rychlost. Ve srovnání s klasickým tempomatem však nemusíte brzdit sami. Řidič je v případě standardního tempomatu nucen neustále kontrolovat brzdu a plyn a manuálně tempomat vypínat, když chce snížit rychlost nebo zastavit.

Adaptivní tempomat je schopen přizpůsobit samočinně rychlost vůči vozidlu před vámi. To znamená, že si sami nastavíte rychlost, kterou chcete jet, a jak daleko vás má systém udržovat za vpředu jedoucím vozidlem, pakliže se takové objeví. Systém poté sám zrychluje nebo zpomaluje pomocí přidávání plynu a používání brzd. Některé adaptivní tempomaty dokáží během zpomalování dokonce úplně zastavit a opět se rozjet.
Adaptivní tempomat funguje díky radaru, který je umístěn v přední částí vozu. Dnes jej již ve svých vozidlech uplatňuje celá řada značek, jako je například Volkswagen, Škoda a SEAT. Nabízí výraznější komfort pro řidiče a má i bezpečnostní výhody. Klasický tempomat však stále zůstává levnější alternativou.
Co je prediktivní adaptivní tempomat
Prediktivní tempomat lze považovat za nadstavbu tempomatu adaptivního. Pokládán je za určitý vývojový stupeň autonomního řízení. Umí totiž predikovat neboli předvídat dění před vozidlem. To znamená, že reaguje na aktuální provoz, nájezd do zatáčky, ale i dopravní značení. Analyzuje totiž údaje získané z GPS. Jeho funkčnost umožňuje kooperace multifunkční kamery a navigačního systému. Prakticky jej tak využijete v různých situacích. Prediktivní adaptabilní tempomat se například stará o to, aby projetí zatáčky příliš prudké, nebo aby nebyl překročen rychlostní limit při náhlém projetí obcí. Tato funkcionalita se jako novinka objevila například v automobilech koncernu Volkswagen. Aktuálně je tak dodávána v rámci této značky do modelů Passat a Superb. Krom osobních automobilů je tento asistent součástí i nákladních vozidel, využívá jej značka DAF.
ACC: Co dokáže adaptivní tempomat – použité zdroje:
Použité zdroje: autofaltys.cz/klasicky-adaptivni-a-prediktivni-adaptivni-tempomat a auto.cz/adaptivni-tempomat-jak-funguje-a-jake-zname-druhy-104364