Front Assist: Krok vpřed v bezpečnosti

Činnost Front-assist

Front Assist, neboli funkce automatického nouzového brzdění je jedním z klíčových prvků výbavy moderních vozidel, jehož hlavním cílem je zvýšit bezpečnost na silnicích. Pokud systém zaznamená riziko kolize, například kvůli náhlému zpomalení vozidla před vámi nebo nečekané překážce, nejprve upozorní řidiče akustickým a vizuálním signálem. Pokud však řidič nereaguje dostatečně rychle, systém automaticky zasáhne a aktivuje brzdy, aby minimalizoval škody nebo zcela zabránil střetu. K čemu slouží a jakým způsobem funguje?


K čemu slouží funkce Front Assist

Technologie Front Assist se řadí mezi prvky aktivní bezpečnosti. Je založena na využití radarového senzoru, který je schopen detekovat situaci před vozidlem a včas reagovat na přítomnost překážky, což může být například chodec, ale i cyklista, ale také zvěř. Tyto srážky mohou skončit i fatálně. Radar je umístěn v předním nárazníku nebo v mřížce chladiče. Tento prvek odesílá elektromagnetické vlny, které se odráží od překážek či vozidel před vozem. Tím dokáže vyhodnotit rychlost vozu. Například model Škoda Fabia III využívá pro to, aby nebezpečným střetům zabránil, radarový snímač od společnosti Bosch, který pracuje na principu vysílání a přijímání mikrovlnného elektromagnetického signálu v pásmu 76 až 77 GHz. Asistenční systém vypočítá dobu, která byla potřebná k návratu signálu. Podle toho je následně schopen účinně zareagovat a zabránit tak potenciální kolizi. V případě potřeby připraví automobil na brzdění nebo rovnou sníží jeho rychlost.

Reakční mechanismus systému má několik fází:

  • Na palubním počítači řidiče Front Assist upozorní na nutnost brzdění.
  • Řidič dostává varování pomocí optické signalizace, k níž se posléze přidává ještě ta akustická.
  • Systém připraví brzdy pro rychlé brzdění.
  • Následuje krátké zabrzdění a poté asistent částečně začne brzdit.
  • Poslední reakcí systému Front Assist je automatické brzdění.
  • V případě potřeby (tj. objeví-li se náhle překážka) může rovnou následovat intenzivní brzdění.
BAS (Brake Assistant System)

Front Assist funguje při rychlostech nad 5 km/h, a to automaticky. Je však samozřejmě možné jej manuálně vypnout. Běžně je také možné nastavit kritickou vzdálenost, ve které bude systém varovat řidiče. Je důležité si současně uvědomit, že se nejedná o mechanismus preventivní, a to i přesto, že je schopen vyhodnotit nutnost brzdění podstatně rychleji než sám jedinec za volantem. Klíčovým úkolem Front Assist je poskytnout pomoc v okamžiku, kdy motorista nezvládne nakročit sám. Reakce člověka by však vždy měla být prvořadá, nikdy se řidič nesmí spoléhat jen na technologie svého vozu.


Jak se funkce Front Assist kombinuje s dalšími systémy

V moderních automobilech se pak tato funkce kombinuje také s funkcí City Brake, která dokáže zabránit případné kolizi s vozidlem před vámi v městském provozu, případně alespoň může snížit její důsledky. Byla navržena tak, aby poskytovala pomoc v rychlostech v rozmezí od 5 do 30 km/h. Aktivuje se při nastartování motoru. Dalším mechanismem, který účinně napomáhá zabránit srážce, je ACC neboli adaptivní tempomat. Ten měří vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a také jeho relativní rychlost. Příslušný senzor přitom monitoruje oblast před vozem. Má za úkol udržovat nastavenou rychlost a také adekvátní rozestup od vozu jedoucího před vámi.

Pro zmírnění následků při nehodě slouží i systém Crew Protect Assist, který posádku připraví na náraz. A to v hned několika krocích, mezi něž patří přitažení předních bezpečnostních pásů, přivření elektricky ovládaných bočních oken (pokud jsou otevřená) a zavření elektricky ovládaného střešního okna (je-li jím vůz vybaven). Multikolizní brzda dále dokáže zabránit nekontrolovanému pohybu vozidla po srážce.


Jak vznikla funkce Front Assist

Systémy včasného varování byly v automobilovém průmyslu testovány již koncem 50. let 20. století. Příkladem je Cadillac, který vyvinul prototyp vozidla Cadillac Cyclone. Ten využíval novou radarovou technologii k detekci objektů před vozem pomocí radarových senzorů umístěných v „nosních kuželích“. Jeho výroba byla ovšem považována za příliš nákladnou. První moderní systém předcházení kolizím byl patentován v roce 1990 Williamem L. Kelleym. V současné době se mohou motoristé setkat s tímto systémem především u vozidel značek Škoda či Volkswagen. Stejný systém uplatňuje v rámci svých automobilů rovněž značka Seat.


Front Assist a jeho historie – použité zdroje:

Použité zdroje: adas.upol.cz/data/FCW-tutorial.pdf a volkswagen.cz/technologie/asistencni-systemy/acc-front-assist