DAC neboli Driver Alert Control, česky systém sledování únavy či systém rozpoznání únavy, představuje jeden z asistenčních systémů moderních aut. Alternativně se může nazývat i Driver Alert, Driver Activity Assistant či Driver Monitoring System (DMS). Podílí se na zvyšování bezpečnosti v silničním provozu. Slouží totiž především k vyhodnocení únavy řidiče. Následně mu může doporučit, aby si v řízení udělal přestávku a odpočinul si. Tím umí tento užitečný pomocník snížit riziko závažné dopravní nehody způsobené únavou nebo usnutím.
Systém zjistí, že vozidlo se začíná pohybovat nerovnoměrně a příliš často vyjíždí z pruhu bez použití směrového ukazatele. Jsme-li unavení, máme tendenci svírat volant příliš křečovitě a pohybujeme s ním trhaně. K vyhodnocení dochází už po 15 minutách jízdy a při rychlostech nad 60 km/h. Na toto dění následně upozorňuje prostřednictvím akustické signalizace a upozornění na displeji. Na zastavení má motorista 15 minut, pak se upozornění opakuje. Detekci lze vypnout. Detekční mechanismus nemá možnost žádným způsobem ovlivnit chování automobilu, nedokáže tedy například snížit rychlost nebo zcela zastavit. Záleží tedy čistě na samotném motoristovi, zda bude doporučení respektovat.
Jak funguje systém sledování únavy?
V moderních automobilech je tato funkcionalita už poměrně rozšířená a nabízí ji řada značek. Patří k nim například Volvo, Ford, Mercedes-Benz či Volkswagen. Mechanismus fungování tak bývá napříč automobilkami mírně odlišný. U vozů koncernu Volkswagen jde o funkci naprogramovanou do řídící jednotky, která sleduje úhel natočení volantu, příčné zrychlení nebo četnost sešlapávání pedálů. Sofistikovanější systémy v případě Volva či Fordu využívají kameru umístěnou ve zpětném zrcátku, která sleduje vzdálenost vozidla od vodorovného značení.
BESIP uvádí, že právě ospalost tvoří hlavní příčinu přibližně 20 % veškerých závažných nehod v Evropě.
Systém, pozor, není schopen analyzovat situaci, pakliže řidič zastaví a vypne zapalování, pokud zastaví, odepne bezpečnostní pás a otevře dveře anebo pokud zastaví na dobu delší než 15 minut. Vždy také nemusí fungovat spolehlivě a jako únavu mylně vyhodnocuje i ty situace, které jsou zcela v pořádku. Takových je v praxi přitom poměrně dost. Týká se to tak například momentu, kdy řidič po delší jízdě po dálnici sjede na komunikaci nižší třídy, kde je nucen častěji manévrovat volantem, dále při sportovním stylu jízdy, ale i za nepříznivých klimatických podmínek (typicky velmi silný boční vítr) nebo při špatném stavu vozovky. V konečném důsledku je tak asistent rozpoznání únavy pro některé řidiče spíše omezující.
Jaké jsou limity systému rozpoznání únavy?
Vždy je samozřejmě stěžejní si uvědomit, že žádný automatický systém nemůže nahradit lidskou zodpovědnost. Za volant je tak zapotřebí usedat v adekvátní kondici a také si dělat pravidelné přestávky. To znamená nejméně každé 2 hodiny. Přesto společnosti neustávají ve svém úsilí technologii zlepšovat a bezpečnost v autech zvýšit. Automobilka Volvo již v uplynulých letech avizovala, že vyvíjí vlastní systém schopný snímat řidiče a interiér vozu pomocí kamer. Podobně tuto problematiku uchopila společnost Eyeris, která již roku 2019 představila svůj systém čidel a kamer. Ten snímá celý interiér vozu a pomocí umělé inteligence dokáže vytvořit jeho velmi přesný obraz.
Novinka ve své době vzbudila otazníky s tím, že sice prakticky povede ke zvýšení bezpečnosti v autech, jako poněkud diskutabilní se však jevila otázka soukromí. Nicméně Volvo v roce 2023 svůj Systém pro porozumění chování řidiče prosadilo. Ten tak využívá dvojici kamer, jimiž sleduje, zda je řidič unavený, ale také třeba pod vlivem návykových látek. Navíc je aktivní, což znamená, že dokáže provádět i vhodné zásahy – od zpomalení až po úplné zastavení.
Víte jak funguje další pomocník – eCall, který najdeme v každém novém voze?
Projekt eCall dokáže pomoci na silnicích v případě nouze. Jak vlastně funguje a co přináší? Kdo za ním stojí? Proč je povinný a jak se zachovat v případě nechtěné aktivace? Více v podrobném článku
Systém sledování únavy řidiče (DAC) – použité zdroje:
Použité zdroje: volvocars.com/cz/safety/heritage, besip.gov.cz/Ucastnici-silnicniho-provozu/Ridici-automobilu/Asistencni-systemy-v-autech/Aktivni-bezpecnost/System-sledovani-bdelosti-ridice