Crew Protect Assist umí předvídat kolizi

Crew Protect Assist bývá označován jako tzv. proaktivní ochrana. Jde o asistenční systém, který koordinuje činnost palubních systémů s cílem minimalizovat následky případné krizové dopravní situace. Sleduje chování vozu a pakliže ho vyhodnotí jako potenciálně rizikové, připravuje prostor řidiče a spolujezdce na blížící se kolizi. Tento asistent zvyšuje primárně ochranu cestujících na předních sedadlech.

Činnost Crew Protect Assist + Front-assist a Side Assist

V kritických situacích, které by mohly vést k nárazu nebo k převrácení tak činí tím, že

  • přivře elektricky ovládaná boční okna na mezeru přibližně 5 cm (pokud jsou otevřena)
  • uzavře elektricky ovládané střešní okno (pokud je jím vůz vybaven)
  • přitáhne bezpečnostní pásy

Klíčovým úkolem takového postupu je minimalizovat následky případné nehody například tím, že připraví řidiče a spolujezdce na aktivaci airbagů. Stejně tak v nestabilních situacích, například při silné nedotáčivosti nebo přetáčivosti zavřením oken zamezí možnému proniknutí cizích předmětů do vozu. Crew Protect Assist spolupracuje s čelním radarem a díky tomu má možnost reagovat na krizové situace v předstihu. Ve snaze zvýšit bezpečnost cestujících tomuto doplňku napomáhají i další asistenti, jako je například:


Kde najdeme Crew Protect Assist a jak fungují jiní obdobní asistenti?

Crew Protect Assist je funkce konkrétně zavedená do automobilů značky Škoda. Aktuálně je k dispozici v řadách Scala, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Superb a Enyaq. Crew Protect Assist od Škody byl poprvé představen v roce 2013 u modelu Octavia. Obdobné asistenty však využívá i řada dalších výrobců automobilů. Krátké srovnání proto uvedeme v následujících odstavcích.

Mercedes-Benz

Značka Mercedes-Benz využívá funkcionalitu, kterou konkrétně nazývá PRE-SAFE® neboli preventivní ochrana cestujících. Ta má konkrétně za úkol:

  • Předepnutí bezpečnostních pásů u sedadla řidiče a spolujezdce
  • Zavření bočních oken
  • Vozidla s posuvným střešním oknem: zavření posuvného střešního okna
  • Vozidla s paměťovou funkcí: nastavení vhodnější polohy sedadla spolujezdce
  • PRE-SAFE® Sound: může aktivovat vlastní ochranný mechanismus sluchu krátkým šumem při zapnutém multimediálním systému

Audi

Značka Audi využívá systém Audi Pre-Sense. Ten v první řadě dokáže aktivovat varování kvůli nedostatečné vzdálenosti od okolních vozidel nebo chodců. Když se vaše vozidlo bude nacházet příliš blízko vůči vozu vpředu, aktivuje se systém Audi Pre-Sense a bezpečnostní pás se automaticky přitáhne. Vozidla vybavená adaptivním tempomatem jsou vybavena systémem Audi Front Pre-Sense, zatímco vozidla s Audi side assist taktéž disponují Audi Rear Pre-Sense.

Pre-Sense využívá radarové senzory k výpočtu pravděpodobnosti srážky a v rámci svého provozního dosahu dokáže identifikovat potenciální srážky s vozidly nebo chodci. V takových situacích systém varuje řidiče prostřednictvím různých zvukových a vizuálních varování a může dokonce využít krátké přibrždění jako varovný signál. V případě potřeby má možnost systém navíc použít částečné nebo plné brzdění, aby snížil rychlost vozidla a pomohl tak řidiči vyhnout se kolizi nebo ji zmírnit.

BMW

BMW obsahuje aktivní ochranu, která připravuje cestující a vozidlo na možnou nehodu v kritických jízdních nebo kolizních situacích. Ta se skládá z různých funkcí PreCrash. Ty především mají za úkol následující:

  • Automatické předepnutí bezpečnostních pásů pro řidiče a spolujezdce
  • Automatické zavření oken a střešního okna, aby se minimalizovalo riziko vniknutí předmětů do vozidla
  • Automatické nastavení sedadel do optimální polohy pro zvýšení bezpečnosti

Víte jak funguje eCall a co dělat při nechtěné aktivaci?

Vozidla vybavená systémem eCall obsahují černou skříňku, která je schopna odesílat informace konkrétně o aktivaci airbagů, data ze senzorů nárazu a GPS souřadnice. Ta se dostávají k místním orgánům záchranného systému, to znamená konkrétně policii, záchranné službě a také hasičům. Návod jak reagovat při nechtěné aktivaci


Crew Protect Assist – použité zdroje:

Použité zdroje: bmw7g11.com/active_protection-4233.html a cdn.euroncap.com/media/2100/2013-skoda-crew-protect-assistant.pdf