EDS vás může zachránit při smyku

Diferenciál

Systém elektronického diferenciálu neboli Electronic Differential System, který je také znám pod zkratkou EDS, je asistentem, jehož hlavním úkolem je chránit vozidlo před možností smyku při brzdění, akceleraci, respektive stoupání vozidla nahoru.

Jinak se mu též říká Electronic Differential Lock neboli elektronická uzávěrka diferenciálu. Z tohoto plyne jeho hlavní princip, tedy elektronické uzavírání diferenciálu. Což je mechanické zařízení nacházející se vždy na hnané nápravě. To má za úkol umožnit otáčení kol stejné nápravy různou rychlostí.


Jak EDS pracuje

Senzor ABS a jeho činnost na kole

EDS aktivně spolupracuje se snímači ABS, jelikož tento doplněk dodává informace o otáčkách kol. Tyto údaje následně vyhodnocuje. Může proto přibrzdit kolo, pokud zjistil, že začalo prokluzovat, čímž vyrovnává silový poměr na obou kolech a nedochází ke ztrátě veškerého výkonu přes prokluzující kolo. Tím se zajistí přenos výkonu na druhé kolo nápravy, které má lepší přilnavost.

U nápravy s diferenciálem totiž za předpokladu stejných adhezních poměrů mezi pneumatikou a kolem působí stejně velký krouticí moment. Pokud je tření mezi kolem a vozovkou dostatečné, kola přenesou na vozovku veškerý hnací moment a rozložení je 50 % na každé kolo. Pokud se na jedné straně vozovky objeví více kluzký povrch, tedy povrch s nižší adhezí, určuje velikost přenášeného hnacího momentu kolo s nižším součinitelem tření. Diferenciál by tak za standardních okolností opět rozdělil hnací moment v poměru 50:50, a pokud jedno kolo nemůže přenést hnací moment, sníží se velikost přenášeného momentu na obou kolech současně.

Dojde-li k překročení hranice přilnavosti na jednom kole, kolo se začne protáčet. To znamená, že přenese menší krouticí moment. A právě tomu se EDS snaží zabránit. Výsledný účinek EDS je tak podobný jako u mechanické uzávěry diferenciálu. Neocenitelný je tento asistent primárně v zimě nebo na kluzkém povrchu. Poslouží hlavně při rozjezdech ze zasněžené krajnice či při jízdě do kopce na částečně kluzké vozovce.


Kde a kdy využijete EDS

EDS také pomáhá na kruhovém objezdu a obecně v prudších zatáčkách. Umožňuje tak stabilní a pohodlné rozjíždění na různě kvalitním povrchu vozovky. Stejně tak jeho použití vede ke sníženému opotřebování pneumatik. EDS je součástí elektronického stabilizačního systému ESP.

ESP tlačítko

V rámci elektronického stabilizačního systému jsou integrovány následující systémy:

K nevýhodám patří to, že EDS, na rozdíl od ASR, nemůže fungovat při jakékoli rychlosti automobilu. Pracuje pouze do přibližně 40 km/h. Platí tak, že jedině ASR může kdykoliv zvyšovat stabilitu na kluzkém povrchu, a to zejména při přidávání v zatáčce, kdy vzniká nedotáčivost. Zabraňuje také prokluzu kol při plné akceleraci. V reakci na tento problém přišla automobilka Volkswagen s vylepšeným systémem, nazvaným XDS, který funguje i ve vyšších rychlostech. Uvědomit si také musíme, že EDS nemůže fungovat za podmínek, kdy se budou obě kola nacházet na úplně stejném podkladu, to znamená například v zimě na sněhu či ledě. Účinek se dostaví teprve tehdy, když se alespoň jedním kolem dostaneme na trochu méně kluzký podklad.


Historie EDS – jak vzniklo?

Elektronická náhražka samosvorného diferenciálu a především jeho uzávěrky je součástí kontroly trakce, proto u celé řady značek není vůbec uváděna. Samostatná zkratka EDS pochází z dílny koncernu Volkswagen. S ESD se již setkáte poměrně často. Dáno je to zaváděním výše zmíněného ESP. V EU je od roku 2011 tento systém povinný pro všechny nové osobní a užitkové automobily. Celosvětově je tímto stabilizačním systémem vybaveno cca 82 % nových vozidel.


EDS vás může zachránit při smyku – použité zdroje:

Použité zdroje: audiklub.cz/techwiki/eds a vut.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=127014