Multikolizní brzda a její funkce

Multikolizní brzda

Multikolizní brzda představuje velmi účinný bezpečnostní prvek ve voze, který dovede brzdit i za předpokladu, že sám řidič už nestihne reagovat a nesešlápne brzdový pedál. Její umístění navíc zabraňuje nefunkčnosti vlivem destrukce. Že jde o povedený bezpečnostní prvek hovoří mimo jiné i evropské statistiky. Kde multikolizní brzdu najdeme, jak a k čemu slouží?


Co je multikolizní brzda

Multikolizní brzda, anglicky nazývaná Multi-Collision Brake, představuje bezpečností prvek spadající do kategorie systémů tzv. aktivní bezpečnosti. Stejně tak sem patří antiblokovací brzdový systém (tzv. ABS), protiprokluzový systém (tzv. ASR) a elektronický stabilizační program (tzv. ESP). Mulitikolizní brzda tvoří součást elektronického stabilizačního systému ESC. Zavedla ji do svých automobilů poprvé konkrétně společnost Volkswagen. A to z důvodu typického chování vozu při kolizi: Ten se totiž při prvním nárazu jednak dostává mimo kontrolu motoristy, ať už proto, že tento utrpěl šok nebo je například poraněný.

Vozidlo může například vybočit do protisměru, narazit do stromu nebo smést chodce. A právě tomuto nekontrolovatelnému pohybu havarovaného auta po prvním střetu multikolizní brzda účinně brání, a to jako autonomně činný prvek. Navíc v případě těchto havárií je nutno si uvědomit, že se již vyčerpal potenciál dalších prvků pasivní bezpečnosti, jako jsou bezpečnostní pásy a airbagy. Následky takových střetů jsou proto mnohem tragičtější. Navíc může dojít k poškození samotné konstrukce vozidla.


Jakým způsobem funguje multikolizní brzda

Airbagy a jejich historie - Airbag historie

Fungování multikolizní brzdy založeno na kombinaci různých senzorů a systémů. Aktivuje se spuštěním airbagů řidiče nebo spolujezdce při první kolizi či po zaznamenání srážky dvěma navzájem nezávislými senzory. Tyto senzory monitorují sílu nárazu, směr a další relevantní parametry. Následně systém automaticky prostřednictvím kontrolní jednotky situaci vyhodnotí a informuje o nutnosti vozidlo zabrzdit a zpomalit až na 10 km/h. Celý systém může také automaticky rozsvítit brzdová a výstražná světla. Díky tomu je vozidlo po nárazu zřetelně vidět.

K brždění dochází i za předpokladu, že sám řidič už nestihne reagovat a nesešlápne brzdový pedál. Ke zpomalení dochází rychlostí 6m/s². Řízené snížení rychlosti probíhá v součinnosti dalších jízdních systémů pro udržení v pruhu a minimalizaci smyku, k nimž patří ESP, TC, ABS, ASR. Zpětně převzít opět kontrolu nad svým vozem může motorista kdykoli, a to stlačením plynového pedálu nebo zabrzděním.

Multikolizní brzdu používá automobilka Volkswagen ve svých koncernových vozidlech. Běžně se jimi tak osazují též vozidla značky Škoda. Jak uvádí samotná automobilka, například veškeré vozy modelové řady Fabia jsou standardně vybaveny celkem šesti airbagy a právě systémem ESC s multikolizní brzdou. Stejně tak se s ní setkáte u automobilů Škoda Octavia, Scala či Kamiq.


Jaký význam má multikolizní brzda

Jak vyplývá ze statistik, má použití multikolizní brzdy velký význam, jelikož zpomalením rychlosti vozu dochází k ke eliminaci nebo snížení rizika druhé srážky, případně alespoň ke zmírnění jejích následků. Statistiky dokládají, že toto riziko nelze podcenit, jelikož dokonce každá čtvrtá nehoda se zraněním osob se stává vícenásobnou kolizí.

Zavedení tohoto prvku tak skutečně výrazně snížilo počet usmrcených. Navíc jak vyplývá ze statistik, pokud by se stejný mechanismus objevil ve všech vozech užívaných v Evropě, došlo by ke snížení počtu vážných zranění o 4 % a v případě počtu úmrtí by to dokonce znamenalo pokles o 8 %, jak uvádí BESIP.

Multikolizní brzda a její funkce

Ani na multikolizní brzdu však samozřejmě řidič nemůže bezvýhradně spoléhat. V krajním případě může zůstat i neaktivní. K tomu dochází za situace, že se poškodí brzdový systém během kolize. Systém se nevyřadí z provozu v případě méně výrazného poškození brzdového systému, například tehdy, dojde-li k poškození jen jednoho okruhu dvouokruhového brzdového systému. V praxi se výrobci vozů snaží absolutní nefunkčnosti vlivem destrukce v maximální možné míře zabránit, a to konkrétně umístěním jednotky stability ECU a konstrukcí brzdového systému. Jednotka je umístěná v bezpečné části vozidla a navržení protilehlých dvojic zadních i předních brzd zůstává spolehlivé i při poškození.


Multikolizní brzda a její funkce – použité zdroje:

Použité zdroje: cdn.euroncap.com/media/2097/2012-volkswagen-multi-collision-brake.pdf, besip.cz/Ucastnici-silnicniho-provozu/Ridici-automobilu/Asistencni-systemy-v-autech/Aktivni-bezpecnost/Multikolizni-brzda, vut.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=149180