
Zvládnutí úplných základů – od rozjezdu přes správné řazení až po bezpečné zastavení – je prvním krokem k tomu, abyste se za volantem cítili jistě. Začátečníci by si měli dát pozor hlavně na správné ovládání vozu, sledování provozu a plynulost jízdy. S trochou trpělivosti se dá vše zvládnout krok za krokem. Co obnáší její absolutní základy a na co si dát pozor?
Co si zkontrolovat před jízdou
Ještě než se rozjedete, musíte si zkontrolovat několik nejdůležitějších aspektů. Patří k nim vzdálenost sedačky od pedálů, spojka musí jít sešlápnout na nataženou nohu, ale nikoli moc blízko volantu. Důležité je i správné sklopení sedadla, platí, že ruce musejí dosáhnout na opačnou stranu volantu. Posaďte se kolmo a blízko k volantu, vyhněte se tendencím dělat si pohodlí, k čemuž moderní vozidla opatřená posilovačem řízení poměrně svádí. Podstatné je nastavení zrcátek, to levé má mířit do levého pruhu, nikoli dozadu. Nepodceňujte ani bezpečnostní pásy a rozsvícená světla, včetně mlhovek za zhoršené viditelnosti. Zjistěte si také, kde se nacházejí ovládací prvky jako blinkry, světla a stěrače. Provozní kapaliny řešit úplně nemusíte, ale před delší jízdou se je určitě hodí zkontrolovat.
Začátečník by si měl také dobře ujasnit, který pedál je který:

- pravý pedál – jde o plyn sloužící k přidávání rychlosti
- prostřední pedál – jedná se o brzdu určenou ke zpomalení a zastavení
- levý pedál – levý pedál je spojka, která se ovládá pouze levou nohou
Jak na plynulý rozjezd s klasickým manuálem
Strašákem začínajících řidičů bývají především plynulé rozjezdy, které však nejsou tak složité, jak se může zdát. Nejprve sešlápněte spojkový pedál až na doraz. U některých vozů je třeba nejprve vložit klíček a otočit, u jiných postačí mít klíč v kapse a zmáčknout startovací tlačítko. Po nastartování motoru zařaďte první rychlostní stupeň – řadicí páku posuňte do polohy „jedničky“. Následně uvolněte ruční brzdu – stiskněte její tlačítko a plynule ji spusťte dolů, přičemž mějte stále sešlápnutý brzdový pedál. Pak začněte pomalu pouštět spojku. Jakmile ucítíte záběr a auto se mírně pohne, můžete jemně přidat plyn a současně pustit brzdu. Při správném načasování se vůz rozjede plynule a bez cukání.
Manuál versus automat

Nejeden motorista ovšem má s klasickým „manuálem“ problém. Přeřazování je zejména pro začátečníky stresující, obtěžující a zhoršuje jejich koncentraci za volantem. Mnozí ale naopak na manuální převodovku nedají dopustit, neboť jim umožňuje získat kontrolu nad vozidlem. Ta je pro zkušenější motoristy spíše výhodou.
V celosvětovém měřítku, v oblastech, jako je Amerika, Čína, Japonsko nebo Austrálie, už hrají mnohem větší roli tzv. automaty. Velké modely Mercedesu, BMW nebo Audi s manuálními převodovkami už zájemci nekoupí vůbec. Evropa je svým příklonem k manuální převodovce proto poměrně specifická. Ruční řazení bývá některými odpůrci už i u nás považováno za anachronismus. Řízení s automatem je bezpochyby pohodlnější a je to i důvodem, proč s ním mívají potíže řidiči zvyklí právě na manuál. Manuální převodovka však objektivně snižuje cenu auta. V rámci běžných modelových řad může být cena vozu s manuálem nižší o třicet až padesát tisíc korun. Stejně tak je nepatrným faktorem i snížená spotřeba vozu s manuálem.
Jak řídit bezpečně
Mezi hlavní zásady bezpečné jízdy patří udržování bezpečné vzdálenosti od ostatních vozidel, aktivní sledování prostředí kolem sebe a dodržování dopravních předpisů. Řidiči by se měli naučit předvídavému chování, které zahrnuje správnou reakci na nebezpečné situace a včasnou signalizaci svých záměrů. Obecně také platí, že za volantem je důležité se soustředit a zachovat klid. A to i v kritických situacích, jako je nepřehledný provoz nebo „chcíplý“ motor. Panika vám totiž k vyřešení těchto problémů jednoduše nijak nepomůže. Agresivní jízda s riskantním předjížděním a nepředvídatelnými manévry je pochopitelně nebezpečná, k častým chybám začátečníků ale patří i jízda, která mnohdy zbytečně brzdí provoz.

Pokud ale nějaká krizová situace nastane, moderní vozy jsou vybavené různými asistenty, kteří řidiči pomáhají udržet kontrolu nad vozidlem.
Mezi nejznámější patří ABS, které zabraňuje zablokování kol při prudkém brzdění, ESP, jež pomáhá stabilizovat vůz při smyku, a ASR, které zabraňuje prokluzu kol při rozjezdu. Tyto systémy společně zvyšují bezpečnost a usnadňují zvládnutí náročných situací na silnici, čímž snižují riziko nehody.
Jak si oživit základy jízdy
Někteří lidé dlouhodobě neřídí, ale z různých důvodů nakonec za volant usednout musí. Nejsou pak příliš „vyježdění“ a jejich motoristické sebevědomí je minimální. V těchto případech samozřejmě platí, že jistota přichází s praxí. Jak ji ale bezpečně získat? Základy řízení nebo parkování je možné si osvěžit i mimo ostrý provoz, na místech, jako jsou nepoužívané letištní plochy, případně nějaká nepoužívaná slepá silnice či odstavná plocha. Mnoho autoškol také pro podobné případy nabízí takzvané kondiční jízdy. Ty se odehrávají ve výcvikovém voze za účasti zkušeného učitele. Instruktor umí účinně odhalit nedostatky v jízdě a směřovat další části výcviku k jejich účinnému odstranění.

Pokročilejší motoristé, kteří chtějí nabýt potřebou sebedůvěru i ve složitějších situacích, do kterých se mohou při jízdě dostat, mají možnost jít i na tzv. kurzy bezpečné jízdy, známé též pod zlidovělým označením škola smyku. V jednotlivých lekcích se zde učí zvládání nejrůznějších krizových situací, jako je smyk, vyhýbací manévr a další podobné momenty.
Základy řízení auta – použité zdroje:
Použité zdroje: yuhu.cz/autoskola/autoskola-helpka-1.html a az-pneu.cz/clanky/manual-vs-automat-fakta-bez-prikras