Prvky aktivní bezpečnosti dokáží eliminovat nebo alespoň snížit riziko vzniku dopravní nehody. Řadíme mezi ně především kvalitní brzdy, přesné řízení, dobrý výhled z vozidla a celou řadu bezpečnostních elektronických systémů, jako například elektronický protiblokovací, protiprokluzový a stabilizační systém. Všechny v tomto článku krátce představíme. Více se o nich dozvíte v našich podrobnějších článcích.
Bezpečnostní elektronické systémy
ABS: Klíč k bezpečnému brzdění v krizových situacích!

Mezi základní prvky aktivní bezpečnosti patří systém ABS neboli Antiblokiersysteme. Jsou jím vybaveny jak osobní automobily, tak i nákladní automobily a motocykly. Na trh byl uveden již v roce 1978 na trh firmami Bosch a Mercedes-Benz. Tento systém pracuje na principu měření otáček na kolech vozidla pomocí snímačů. Jeho úkolem je zabránit zablokování kol při brždění a ponechat tak auto ovladatelné. Více o historii a funkci ABS
EDS: Elektronický strážce trakce na kluzkých cestách!

Systém EDS neboli Elektronische Diferentialsperre označuje elektronickou uzávěrku diferenciálu. Tento mechanismus automaticky přibrzďuje kolo hnací nápravy ve chvíli, kdy se samo začne z různých důvodů protáčet. Uplatňuje se tak především na povrchu se špatnou adhezí, k čemuž typicky dochází v zimě při mrazu, ale i za deště. Více o EDS
ASR: Mistr kontroly trakce pro hladkou jízdu!

Systém ASR je nadstavbou výše uvedeného ABS. Tato funkcionalita dokáže kontrolovat pomocí snímačů ABS otáčky hnacích kol, přičemž funguje ve všech rychlostech. Pakliže dojde k protáčení kol, ASR přizpůsobí otáčky motoru automaticky jízdním podmínkám. Můžeme jej tak považovat za vyspělejší formu EDS. Obdobná zařízení k zamezení prokluzu kol se užívají i u hnacích kolejových vozidel. Více o historii a funkci ASR
ESP: Stabilita vozu pod kontrolou v každé situaci!

Elektronický stabilizační systém ESP nebo ESC zlepšuje stabilitu vozidla v zatáčkách a jiných krajních jízdních situacích. Systém ESP je určitým rozšířením ABS a ASR. Jde o systém regulace jízdní dynamiky. Je schopen zaznamenat odchylku od zvolené jízdní stopy a případně automaticky upravit pozici auta na vozovce, čímž pomáhá udržet nad vozem kontrolu. Více o vývoji ESP a ESC
Adaptivní tempomat: Pohodlí a bezpečnost v dokonalé harmonii!

Adaptivní tempomat (ACC) umožňuje podobně jako běžný tempomat vozu udržovat předem zvolenou rychlost. Toto zařízení však navíc sleduje dění před vozem, takže dokáže rozpoznat překážku, což může být například automobil jedoucí před vámi. Rychlost jízdy tak umí přizpůsobit aktuálním podmínkám. Vozidlo je vybaveno radarem a může samočinně přibrzdit. Zjistit více o ACC
Front Assist: Chytrý pomocník pro vaši bezpečnou jízdu!

Termínem Front Assist se označuje asistent, který umožňuje účinně předvídat nebezpečné situace způsobené jinými vozidly nebo objekty před automobilem. Pakliže takové dění tato funkce zaznamená, řidiče upozorní na nutnost brzdit, připraví automobil na brzdění nebo rovnou sníží jeho rychlost. Asistent je schopen sám začít brzdit, pakliže vyhodnotí v krizové situaci toto jako nezbytné. Pro mapování situace využívá radar, jehož signál se od těchto překážek odráží. Více o funkci a historii Front Assist
Lane Assistant: Pomocník, který vás udrží v jízdním pruhu!

Lane Assistant je systém varování při opuštění jízdního pruhu. Případné vybočení je tento asistent schopen také korigovat. Kamera totiž sleduje vodorovné dopravní značení před vozidlem. Zpravidla tento systém funguje až při rychlosti vyšší než 65 km/h. K jeho aktivaci dochází automaticky. Řidiče upozorní, může ale aktivně převzít kontrolu nad řízením. Pak je schopen udržet automobil v daném pruhu, zajet ke kraji, zastavit a rozsvítit varovná světla. Zjistit více o Lane Assist
Které brzdné systémy patří do aktivní bezpečnosti

Do prvků aktivní bezpečnosti lze zařadit také brzdné systémy. Tato kategorie představuje širší spektrum funkcionalit. Patří sem:
- Aktivace výstražných světel při prudkém brzdění
- Multikolizní brzda, která dovede brzdit i za předpokladu, že sám řidič už nestihne reagovat
- Mechanické a hydraulické brzdové asistenti MBA a HBA
- Asistent rozjezdu do kopce (HHC)
- Nouzový brzdný systém (BAS a EBA)
Jaké systémy světel lze zařadit mezi prvky aktivní bezpečnosti

I v tomto případě jsou systémy světel širším označením celé řady funkcí, které souvisí právě s osvětlením automobilu. To je konkrétně:
- Aktivace výstražných světel při prudkém brzdění
- Smart Light Assist
- Adaptivní světlomety
- Systémy nočního vidění
- Light assistant
Co obnáší systémy ochrany posádky

I v tomto případě zahrnují systémy ochrany posádky širší spektrum dalších pomocníků, které se podílejí na zvýšení ochrany bezpečnosti. Jde o:
- Proaktivní ochrana Crew Protect Assistant
- Rozpoznání únavy řidiče Driver activity assistant
- Blind Spot Detect (Hlídání mrtvého úhlu)
- Signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu
- Dětská pojistka zadních dveří a možnost zablokování el. ovládání zadních oken
Parkovací systémy

Mezi prvky aktivní bezpečnosti můžeme zařadit rovněž četné parkovací systémy. To především znamená:
- Automatický parkovací asistent pro podélné a příčné parkování i vyjetí
- Signalizace vzdálenosti při parkování
- Parkovací kamera
- Rear trafic allert
- Optický parkovací systém
- Systém rozpoznávání překážek Manoeuvre assist
Prvky aktivní bezpečnosti: Technologie, které nás chrání – použité zdroje:
Použité zdroje: mv.gov.cz/clanek/prvky-aktivni-bezpecnosti-motorovych-vozidel-a-kriminalisticke-stopy.aspx a czrso.cz/clanek/aktivni-a-pasivni-prvky-bezpecnosti-motorovych-vozidel/?id=1611